4. den, Litva - Vilnius

Zobraz fotoalbum...    Zpět...

26.8.2007, neděle, Litva - Vilnius

Ráno jsme složili stan, Aleš si postěžoval, jak jsem chrápal :-) a nabrali jsme směr Vilnius. Ubytování jsme tentokrát nechali až po prohlídce města. Je zde vidění spousta krásných kostelů a chrámů. A jelikož se nám podařilo navštívit Vilnius v neděli dopoledne, v každém znich byly mše. A v okolí kostelů i žebráci... Na mě to zkoušela nějaká paní, v ruce mávala předpisy od lékaře a že nemá na zaplacení... Humornější scénka potkala Jakuba, nějaký žebrák na něj zahulákal "Rambo, pamagí!" :-) Tahle hláška se pak táhla celou dovolenou... Prošli jsme Bránu úsvitu, přilehlý kostel, uličkama dorazili na náměstí, sebrali mapku z infocentra a vydali se k muzeu genocidy. Docela slušný zážitek, uvnitř jsem opravdu nefotil. První expozice ukazovala, jak KGB a spol. zacházeli a mučili vězně, další expozice ukazovali historii Litvy hlavně v době druhé světové války, kdy byli okupováni a vražděni fašisty, a potom sověty, kteří jich spoustu umučili. Sovětské okupace se Litva zbavila až roku 1990. Nastala doba oběda a hladoví jsme hledali nějakou žrádelnu, odnesla to restaurace na náměstí, kde jsme si dali místní oblíbené jídlo, bramborové placky plněné masem. Vynikající. Po dobrém obědě a Švyturysu jsme vyfuněli na hrad, pak i na jeho věž, ze které byl rozhled na velkou část Vilniusu. Výšky mi zrovna nedělají dobře, ale přežil jsem to :-) Výhled stál za to... Nastal čas vrátit se k autu a hledat ubytování, po chvíli jsme našli docela příjemný hostel. Po sprše jsme vyrazili posedět, v blízké pizzerii jsme si dali jeden Švyturys a na mobilu přitom sledovali online utkání milované Bohemky, bohužel prohrála :-( Pak jsme vyrazili opět směr centrum, potřebovali jsme vyměnit peníze. Cestou nás potkal déšť (ostatně v celém pobaltí bylo 20 minut krásně a pak 5 minut déšť) a směnárnu jsme v neděli žádnou otevřenou nenašli. Při dalším, tentokrát dost silném deštíku, jsme se schovali v bistru u autobusové zastávky. Konečně jsem ochutnal místní specialitu, osmažený, na tenké proužky nakrájený chléb, který se namáčel v sýru. Rovněž vynikající, musím vyzkoušet i v Čechách. Když ustal déšť, vydali jsme se hledat restauraci na pořádnou večeři. Jelikož jsme neměli vyměněné peníze, podmínkou bylo, aby jsme mohli platit kartou. Našli jsme. V místní pizzerii jsem dal po několikáté Šaltibarščiai, pak jsem vyzkoušel dumplings - sladký krém v nějakém těstíčku. Také dobré, ale na Šaltibarščiai nemá prostě nic... Cestou zpátky jsme s Alešem ještě pokecali v pizzerii, kde jsme se stavovali už jednou a předtím sledovali Bohemku. Zajímavé bylo, jak se zde starali o hosty, se západem slunce se z teplého počasí stalo dost chladné, přesto lidé zůstávali na zahrádce a obsluha jim nosila deky, aby jim nebyla zima...