9. den, Finsko - Helsinky

Zobraz fotoalbum...    Zpět...

31.8.2007, pátek, Finsko - Helsinky

Na tento den jsem měl naplánovanou soukromou návštěvu Helsinek, Finska. Palubní lístky jsem měl koupené už z předchozího dne, odjezd trajektem byl v 8.30, na terminálu jsem měl být cca hodinu předem. Budík jsem měl proto na sedmou, bohužel po pivech z minulého dne, resp. z dvou až tří hodin nazpátek, jsem nemohl vstát. Nevzbudil mě budík ani na hodinkách, ani na mobilu, pokoušel se mě vzbudit i Jakub, ale prej to po pár marných pokusech vzdal. Z ničeho nic jsem se sám od sebe vzbudil kousek před osmou. Vše mi došlo, blezkurychle jsem na sebe hodil oblečení, popadl batoh a ještě pod vlivem kmital přes Tallinn do přístavu. Už jsem to viděl skoro beznadějně, ale řekl jsem si, že to zkusím. Doběhl jsem tak tak, myslím že o tak 5 minut později už by mě na trajekt nepustili. Prostě štěstí v něštěstí :-) Prošel jsem pasovou kontrolou a rychle na trajekt. Cesta byla dlouhá 82 km, trvala zhruba 3 hodiny, nejdelší časový úsek zabral výjezd z přístavu a hlavně potom "parkování" trajektu. Sem tam se mi chtělo spát, naspal jsem toho opravdu málo, ale několikrát jsem raději vylezl přímo na horní palubu. Vítr foukal opravdu studený, ale to bylo jedině dobře, věděl jsem, že mě to dostane z delíria :-) Navíc krásně svítilo sluníčko, odráželo se od moře a pohled to byl nádherný. Obzvláš pak když se u Finska začaly objevovat malé ostrůvky. Na terminálu jsem vzal na cestu malou mapku a vyrazil z něj vlevo směrem do centra. Měl jsem namířeno do infocentra, cestou jsem minul krásnou katedrálu Uspensin, postavenou roku 1868 z červených cihel. Vychází ze staroruské architektury a patří mezi nejvíce ortodoxní kostely ve Finsku. Dorazil jsem k infocentru, našel zde zdarma opravdu dobrý malý průvodce Helsinek. I s mapkou a vyznačenými památkami. Sednul jsem si ven a asi 1/4 hodiny plánoval, co všechno navštívím a kudy to vezmu. Prošel jsem kolem Finského parlamentu a zamířil ke skalnímu kostelu Temppeliaukionkirkko. Kostel, jenž byl dokončen roku 1969, je vytesán do skály a díky tomu je uvitř skvělá akustika. Měl jsem to štěstí, že jsem ji mohl "vychutnat na vlastní uši" - mladá dívka uvnitř zrovna hrála na varhany. Už cestou ke kostelu jsem přemýšlel, jestli navštívím i Olympijský stadion. Nebyl zrovna poblíž, cesta od skalního kostelu byla asi tři kilometry pěšky. Počítal jsem čas, ale jelikož odjezd trajektu byl až v 9 hodin večer, věděl jsem, že časově bych měl všechno zvládnout. Byl jsem sice po předchozí noční akci a tancování trochu utahaný, ale byla by škoda nevidět stadion, kde tolik zazářil Emil Zátopek na Olympijských hrách roku 1952. Cestou jsem prošel krásným parkem Toolonlahti a dorazil k Olympijskému stadionu, jehož dominantou je 72 metrů vysoká věž. Přímo za ním je nově vybudovaná hokejová hala. Cestou zpátky mi sem tam tuhly nohy, přemýšlel jsem, že až se vrátím zpět do centra, odměním se někde nějakým jídlem. Sice jsem četl, že ve Finsku je jídlo neskutečně drahé, ale aspoň nějakou maličkostí v nějakém levnějším fastfoodu bych se za tu dlouhou cestu ke stadionu mohl odměnit. Bohužel ceny jídla překonaly i mojí fantazii, nejlevnější restauraci, kterou jsem minul, byl čínský fastfood a za kuře sweet&sour se mi 30 Euro opravdu dát nechtělo. Takže jsem si sednul na lavičku a zkonzumoval dvě z mých několika baget. Měl jsem v plánu poslat několika lidem pohled, přece jen do Finska se nejezdí každý den. Po vydatném a chutném jídlu jsem tedy vyrazil směr pošta. Tušil jsem, že pohledy asi budou dražší než jinde, ale necelá dvě eura za pohled a známku jsem tedy opravdu nečekal. A to jsem měl v plánu poslat pohled 20-ti lidem. Chvíli jsem se odhodlávat, ale nakonec jsem přece jen 20 pohledů se známkami za přibližně 1000 Kč koupil. Rovnou jsem všechny na poště i napsal a poslal. Ještě jedno překvapení mě čekalo, WC zde bylo za 1 Euro, stejně jako po celých Helsinkách. Ještě že vzduch byl zadarmo... Z pošty jsem přes nádraží a universitu zamířil na náměstí Senaatintori (Senátní) a k asi nejhezčí památce Helsinek, Katedrále Suurkirkko. Cestou jsem ještě potkal Mc Donald, Big Mac Menu za 12 Euro jsem jim nechal. Před Katedrálou jsem poprosil nějakého mladého Fina, aby mi udělal fotku, abych měl aspoň nějakou svojí fotku z Finska. Vzal mě hned 2x, bohužel jsou to jediné fotky, na kterých jsem ji já... Na náměstí stojí socha Alexandra II., který uznal finštinu jako úřední jazyk. Po výstupu 60-ti schodů (na kterých hojně posedávají a klábosí mladí Finové) jsem se dostal ke Katedrále, je odtud i krásný výhled na náměstí a město. Byl jsem se podívat i uvnitř. K mému překvapení celý den ve Finsku bylo nádherné počasí a opravdu teplo, sluníčko bylo vidět skoro celý den. Když jsem vylezl ven z katedrály, asi na 10 minut toto počasí přešlo a začal docela silný, ale krátký déšť. To je prostě Pobaltí... Od Katedrály jsem se vrátil zpět k Baltu a k náměstíčku, kde probíhaly trhy. Prodávali se zde zejména ryby, zelenina a ovoce. Také jsem zde viděl nejlevnější hotové jídlo, hotdog, který nic moc nevypadal, za 4 Eura, s dvojkou koly za 6. Už mi však došlo pití a tak jsem chtěl také navštívit místní krámek, podívat se na ceny tam a něco si k pití koupit. Ovšem i ceny v normálním krámu jsou pro Čecha opravdu děsivé, koupil jsem si litr a půl Fanty za 3 eura. Když jsem viděl, že stojí chléb kolem 3 Eur a vepřové maso přibližně 20-30 Eur za kg, říkal jsem si, kolik Finové asi musí brát... Také už jsem pochopil, proč každý druhý pasažér Tallinn - Helsinky sebou veze ohromné tašky a vozejky s pitím a jídlem... Ještě jsem vyrazil na náměstíčko, kde se konaly trhy, odpočinul si a pak se pomalu vrátil k přístavu a terminálu, odkud jel můj trajekt. Přesně v 9. hodin vyrazil, už byla skoro tma. Docela krásný pohled na osvětlené Helsinky... Po cestě se na lodi v různých barech konaly různé taneční zábavy, nebylo výjimkou, když člověk potkal někoho totálně pod obraz. Ale já tentokrát abstinoval :-) Po půlnoci jsem dorazil do Tallinu a vydal se pěšky na hotel. Byla sobotní noc a město bylo neuvěřitelně živé. Já byl ale rád, že jsem dorazil do hotelu a zapadl pod deku...

trajekt do Finska

Helsinky-park Toolonlahti Bay

Helsinky-Opera

Helsinky-olympijsky stadion z roku 1952

Helsinky-za fotbalovym hristem hokejovy stadion