6. den, plavba po deltě Mekongu, cesta do Can Tho

Zobraz fotoalbum...    Zpět...

13.3.2008, čtvrtek, plavba po deltě Mekongu, cesta do Can Tho

Po díky švábům nepříjemné a krátké noci následuje o dost příjemnější den. Už den předem jsme si zakoupili u majitele hotelu půldenní výlet po deltě Mekongu. Sympatická místní průvodkyně nás dovede k lodi, nasedáme a vyplouváme vstříc krásám Mekongu a jejich ostrůvků.

Mekong je sice řeka, ale v její deltě vypadá rozlehlá hladina spíš jak obrovské jezero, kde občas není ani vidět na druhý břeh. Všude pluje spousta lodí, přepravující písek, cement, obilí, potraviny, zvířata... Po zhruba půlhodinové plavbě se ocitáme na ostrůvku. Zazpívají nám tu místní kočky, ochutnáváme místní tropické ovoce (čerstvým ananasem začínaje a lichi konče) a navštěvujeme výrobnu kokosových bombónů. Kokosové mléko u slupky kokosu se vydlabe, zahřeje, může se přidat nějaká příchuť (nejlepší je čokoládová) a pak se z něj vylévají a balí bombóny. Vynikající věc, hned si jedno celé balení kupuju sebou.

Následuje procházka po ostrově. Když vylezeme ze stínu palem na místní asfaltovou silnici, slunce pálí neskutečně. Večer sílu slunce pořádně poznám, mám spálené ruce a krk. Cestou potkáváme děcka z místní školy, neustále na nás volají, mávají a chtějí se nechat fotit... V tomhle vedru by přišel vhod třtinový juice, nemůžeme na něj však narazit. A když už konečně ano, prodávající leží a spí v síti natažené mezi dvěma palmami a na naše halekání vůbec nereaguje. Vklidu spí dál. To je práce, takovou chci taky! Nezbývá nám, než doufat, že na něj narazíme někde jinde. Zdálky pak pozorujem, jak spící prodávající dostává vyhubováno (nejspíš od matky). Vietnamsky neumíme, ale je jasné, že na něj madam haleká nejspíš kvůli tomu, že mohl mít kšeft a tím že spal, nemá nic. Celou cestu se tomu pak smějeme :-). No hlavně, že se pořádně vyspal... Na třtinový kokteil samozřejmě narazíme jinde, přišel opravdu vhod. To že bysme neměli pít nápoje s ledem už ani neřešíme.

To už nás začal dobíhat hlad. Vyzvedáváme naší průvodkyni a skočíme do místní restaurace. Rozhodli jsme se, že si dáme něco opravdu exotického. Volba padá na hada - kobru. Jídlo je sice trošku dražší (cca 500 Kč celá porce), ale kde jinde zkusit takovouhle dobrotu. Zuzka hada nechce, tak si dáváme s Alešem dohromady jednu velkou porci. Trochu se bojíme, ale není opravdu čeho. Ani jedna kostička, maso krásně nakrájené na jednotlivá sousta má naprosto vynikající chuť. Takové tužší, svalnaté a šťavnaté masíčko. Navíc v úpravě na kari je opravdu vynikající. Jediný problém dělá nabírání jednotlivých soust hůlkama. Nakonec se rozhoupe i Zuzka, ochutná a nají se s námi kobry. Vřele doporučuju, tohle bych mohl jíst častěji, než jednou za život...

Po jídle nás odvede průvodkyně k maličké loďce. Tou absolvujeme cestu úzkými kanály po ostrově. Jako ochranu před sluncem nám půjčuje typický Vietnamský klobouček. Je to nádhera, cestu lemuje spousta palem, na břehu místní ženy myjí v Měkongu nádobí nebo perou oblečení...

Odpoledne vyzvedneme z hotelu batohy a motorkáři nás dovezou na místo, kde staví autobus směr Can Tho. Samozřejmě zaplatíme opět o něco víc než místní, prostě turisti jsou turisti. Po půl hodině mám opět kraťasy propocené skrz naskrz, vedro uvnitř minibusu (resp. malinké dodávky) je ukrutné. Tyhle cesty mi tu dávají zabrat asi nejvíc.

Hned na autobusovém nádraží v Can Tho se kolem nás opět sesype spousta motorkářů a chtějí nás odvézt do hotelu. Chvíli smlouváme a když nechtějí slevit na peníze, co jsme ochotni dát, kašleme na ně. Marně na nás potom volají, že nás svezou i za míň, už mají smůlu. Hned od nádraží nás sleduje postarší paní, stále nevíme proč. Ujdeme s batohama asi kilometr, zastavíme se, já pohlídám batohy a Zuzka s Alešem jdou okouknout hotel. Při čekání se pěkně zasměju... Když kolem prochází místní, tak patnáctiletá slečinka, píchne mě prstem do břicha a zasměje se na mě. To jako že mam velkej pupek nebo co :-)?

Ubytujeme se a už je nám jasné, proč jsme byli sledováni. S paní se hned objevuje její kolegyně a nabízí nám výlet po deltě Mekongu. Jak rafinované, počkat na autobusovém nádraží, sledovat turistu a pak mu hned něco nabídnout! Původní nabídka je cca 500 Kč na jednoho, ale už tak nějak víme, kolik co může stát a tentokrát hlavně díky mě se nám povede cenu snížit na cca 350 Kč dohromady. Hraju totiž divadlo, že tu byl nedávno kamarád a že platil 350 Kč a že v žádném případě nebudeme platit víc. Myslím, že jsme to docela slušně sehráli a když už jsme byli rozhodnuti odejít, nakonec na naší nabídku kývla :-).

Večeříme v levné restauraci u hotelu a pak se dáme na procházku městem. To už samozřejmě za tmy. Projdeme se po nábřeží, míjíme obrovskou sochu Ho-Chi-Mina a nemůžeme najít odpovídající restauraci na posezení a pokec. Nechce se nám do turistické, jak už jsem psal, chceme navštěvovat místní restaurace. Tam jsou zážitky úplně o něčem jiném. Nakonec se to povede. Obrovská restaurace, ani jeden turista, obsluha neumí anglicky, záchody ve formě žlábku, všude pobíhají ještěrky, prostě nádhera. Každý z místních po nás opět kouká, mává na nás, zdraví nás a v duchu si říká, co dělají turisté zrovna v této restauraci. Z dálky vidíme na "baru" - ten tvoří dřevěný stolek pokrytý gumovým ubrusem - poprvé hadovku (tak jsme tohle pití nazvali my). V obrovské sklenici naskládaní hadi, koření a to vše zalité nějakým alkoholem. Docela dlouho se rozhoupáváme tohle pití vyzkoušet. Ale co, hada už jsme i jedli... Piva není těžké objednat, to pochopí servírky skoro hned, sranda teprve je, když po pár pivkách vysvětlujeme, že chceme hadovku a zkoušíme se zeptat na cenu. Neumí ani slovo anglicky, už nevíme, jak na to, tak se rozhodnu využít své výtvarné nadání a nakreslit jim to. Povedlo se, pochopili :-).

Po příjemném a humorném večeru nemůže následovat nic jiného, než spánek...

Mekong

delta Mekongu-plavba na ostruvek

delta Mekongu-na ostruvku, mistni pevkyne

delta Mekongu-na ostruvku, duryandr

delta Mekongu-na ostruvku, mistni veze sklizen Pitayi

delta Mekongu-na ostruvku, vyroba kokosovych bonbonu

delta Mekongu-na ostruvku, jesterka

delta Mekongu-vodni kanal

delta Mekongu-na ostruvku, hrob

delta Mekongu-na ostruvku, kvety

delta Mekongu-na ostruvku, kobra na curry